Kokningsrekommendation – för säkerhets skull

Avesta Vatten har infört kokningsrekommendation för dricksvattnet i Avesta tätort och Skogsbo tills vidare. Beslutet är fattat som en försiktighetsåtgärd, enligt försiktighetsprincipen. Det finns i nuläget inga uppgifter om att vattnet är farligt, men åtgärden vidtas för att säkerställa att det är säkert att använda.

Vad innebär kokningsrekommendationen?

Allt vatten som ska drickas eller användas i matlagning ska kokas upp och sedan svalna innan användning. Efter kokning är vattnet säkert att dricka. Vattnet kan användas som vanligt för dusch, bad och tvätt utan att kokas.

Följ länk för mer information runt kokningsrekomendationer på Livsmedelsverket (öppnas i nytt fönster) 

Norbergs kommuns omfattas inte av kokningsrekommendationerna. Övriga delar av kommunen som inte finns redovisad inom den röda linjen i nedanstående bild omfattas inte av kokningsrekommendationer. 

Bild: Illustration över området där kokningsrekommendation råder. 

Håll dig informerad

Vi uppdaterar löpande information på kommunens webbplats. För aktuell status och eventuella förändringar, följ: www.avesta.se

 

Initialt så var vår första bedömning att gå ut med VMA (viktigt meddelande till allmänheten), men efter att ny information tillkom så bedömdes myndighetsmeddelande via radio som ett lämpligare alternativ utifrån de nationella riktlinjer som finns. Avesta kommun har infört kokningsrekommendation för dricksvattnet i Avesta tätort och Skogsbo. Detta är en försiktighetsåtgärd och det finns i nuläget inga uppgifter om att vattnet är farligt.